教育目標

Educational Goals

カリキュラム

Curriculum

ディプロマ・ポリシー(学位授与方針)

Diploma Policy

 医学部の教育目標は、多様化する医学・医療の進歩に対応し、社会の要請に応えうる臨床能力・技術を備えた、人間性豊かな医師
の育成と医学研究者となるための基礎を培うことであり、この教育目標を達成するため、次の教育方針を柱としています。

1.基本的な医学的知識と技術を修得する。
2.医の倫理に徹し、人間愛にあふれた行動を身につける。
3.患者の気持ち、苦痛等を理解し、共感する態度を身につける。
4.科学的思考に基づく創造性を磨き高める。
5.社会の多様性と異文化を理解するとともに、国際性を兼ね備える。

The educational goals of the School of Medicine are to educate students to become compassionate medical doctors who can 

cope with rapid advancements in clinical techniques and diversified medical techniques and treatments to meet the needs of 

society and to train medical researchers by facilitating the acquisition of basic medical knowledge. The School of Medicine 

focuses on the following principles to achieve these goals:

1. Acquisition of basic medical knowledge and techniques

2. Development of humane conduct based on medical ethics

3. Development of an understanding of and empathy with patients

4. Enhancement of scientific creativity

5. Development of an international mindset and an appreciation of social diversity and other cultures

The School of Medicine confers a degree to students who have acquired the required credits and fulfill the following 

requirements.

1. Requirement related to moral values, social responsibility and professionalism (attitude)

 Students have acquired a high sense of morality and social responsibility and become capable of acting with a strong sense 

of responsibility, imagining themselves in a patient’s shoes and contributing to progress in medicine with a passion for 

research as a medical professional.

2. Requirement related to community medical services, research and international contribution (interest/motivation)

 Students have developed the motivation to play an active role in community medical services with a wider vision and interest 

in pioneering research to contribute to medical development in the world.

3. Requirement related to fundamental medical knowledge/skills and communication skills (knowledge/skills)

 Students have obtained fundamental medical knowledge/skills and acquired the ability to practice team medical care while 

demonstrating cooperativeness and leadership qualities.

4. Requirement related to problem-solving and the ability to identify research subjects (thought/judgment)

 Students have acquired the ability to identify potential issues in the real world as tasks to be addressed and the ability to solve 

the issues logically based on scientific evidence and appropriate methods.

The School of Medicine focuses on developing doctors with a 

well-rounded character who can respond to the needs of society and 

creating an environment for medical education to nurture the 

motivation in students to contribute to medical services locally and 

internationally.

Medical schools nationwide will be subject to evaluation for 

certification by the Assessment and Accreditation Standards for 

Medical Schools by Education Fields by 2023 and universities are 

required to reform their medical education programs to meet the 

standards.

Our School of Medicine has been engaged in university education 

reform projects by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science 

and Technology, such as the Community-based Comprehensive Clinical Training Program to allow students to participate in and 

experience community medical care. In addition, new curriculum based on the assessment standards was introduced for newly 

enrolled students in the 2014 academic year which provide students with more clinical training opportunities. We focus 

continuously on the reform of medical education.

アドミッション・ポリシー(入学者受入方針)

Admissions Policy

 医学部は、北海道民の健康と医療を守り、地域に貢献できる医師及び国際的・先端的研究を通じて世界に貢献できる研究医を育て

ます。そのため、次のような資質を有する学生を求めます。

1.命を尊ぶ心を持ち、病める人を救う情熱のある人
2.周りの人への思いやりと奉仕の心、倫理観を持っている人
3.良心と社会規範に従い、良識ある行動ができる人
4.医師・研究医となるにふさわしいコミュニケーション能力、協調性及び想像力を持っている人
5.地域社会への興味・関心を持ち、北海道に貢献する意志を持つ人
6.国際的視野で考え行動し、科学的探究心と創造力を持って学習に取り組める人

 本学では、社会の要請に応えうる人間性豊かな医師を育成し、地域医
療や国際貢献への志を育む医学教育の環境を整えています。 
 全国の医学部は、グローバル化に対応するため、2023年までに医学
教育分野別評価基準による認証評価を受審することになっており、各大
学においては、この基準に適合するよう医学教育プログラムの改革が求

められています。

 医学部では、

「地域包括型診療参加臨床実習」など文部科学省の大

学教育改革事業に取り組んでいるほか、2014年度入学者から評価基
準に対応する新たなカリキュラムを導入し、臨床実習を大幅に増やすな

ど、医学教育の継続的改革を進めています。

 医学部では、所定の単位を修得し、以下の要件を修得した学生に学位を授与します。

1. 倫理観・社会的責任、プロフェッショナリズムに関する内容(態度)
 高い倫理観・責任感を備え、医療者として強い使命感をもって、患者の立場になって行動するとともに、研究マインドをもって医学の
 進歩に貢献できるようになる。
2. 地域医療、研究、国際貢献に関する内容(関心・意欲)
 幅広い視野をもって積極的に地域医療を担う意欲を育み、先駆的研究に関心をもって国際的な医学の発展に貢献する。
3. 基本的医学知識と基本的技術、コミュニケーション能力に関する内容(知識・技能)
 基本的な医学知識と技術を習得し、協調性と指導力をもってチーム医療を実践することができる。
4. 問題解決・課題探求能力に関する内容(思考・判断)
 現状に潜む問題点を課題として提起することができ、科学的根拠および適確な方法に基づく論理的思考を通して自ら解決する能
 力を身につける。

SCHOOL OF MEDICINE

医師国家試験

臨床実習

6年

1年

2年

3年

4年

5年

臨床医学系科目

基礎医学系科目

教養科目

卒業試験

Advanced OSCE

臨床医学の全講座等をローテートする。

共用試験(CBT、OSCE)

SD(Student Doctor)章授与

本学独自のカリキュラムととも
に「医学教育モデル・コア・カリ
キュラム:教育内容ガイドライ
ン」に準拠したカリキュラムを
導入している。

「臨床入門」での身体診察

Physical examination in an Introduction to Clinical Medicine class

臨床実習での画像診断
Image diagnosis in a clinical training session

研究室への「基礎配属」での実験
Experiment in a basic medical research training session

○6年間のカリキュラム

医学部

7

6

The School of Medicine aims to nurture clinicians who will work to protect the health of local residents, provide medical services 

in Hokkaido and contribute to the local community as well as researchers who will contribute to the world through world-class 

and leading-edge research. To accomplish this, students with the following characteristics are sought:

1. Students who have a respect for life and devotion to help the sick

2. Students who have a volunteer spirit, compassion for people around them and a sense of morality

3. Students who can act with good sense according to their conscience and the norms of society

4. Students who have the communication skills, cooperativeness and imagination appropriate for clinicians and researchers

5. Students who have an interest in and concern for local communities and a desire to contribute to Hokkaido

6. Students who think and act with an international outlook and learn with scientific curiosity and creativity