保健医療学研究科では、看護学・理学療法学・作業療法学の発展と、保健・医療・福祉の質の向上に寄与する高度な専門的知識、実践
能力、研究能力を備えた実践者、研究者の育成を目指しています。そのため、以下のような人材を求めます。

1.保健・医療・福祉の諸課題に深い関心を持ち、その発展と問題解決に関わることを自己の目標としている人
2.看護学・理学療法学・作業療法学に関する専門的な知識と技術を備え、批判的・論理的思考力と科学的探求心を有している人
3.多様化・複雑化する人々のニーズに応えるため、専門分野における卓越した実践能力を獲得したいと願っている人
4.豊かな人間性と倫理性を有し、国際的な視座で人々の健康に貢献する意思のある人

ディプロマ・ポリシー(学位授与方針)

Diploma Policy

アドミッション・ポリシー(入学者受入方針)

Admissions Policy

 保健医療学研究科では、各専攻で定められた所定の単位を修得後、論文等研究成果の審査に合格し、次に掲げる事項を修得したと認め

られる者に、学位を授与します。

 (博士課程前期)
1.専門分野において研究課題を設定し、理論的背景に基づいて研究過程を遂行する能力
2.自らの研究成果を教育・研究・実践に還元し、応用する能力
3.専門分野における卓越した実践者としての能力
 (博士課程後期)
1.専門分野における高度な研究能力と深い学識
2.独創的な視点で研究を企画し、実施・管理する能力
3.研究成果を国内外に発信する能力

カリキュラム・ポリシー(教育課程編成・実施方針)

Curriculum Policy

Education at the Graduate School of Health Sciences

 保健医療学研究科では、学位授与方針に掲げた能力を有する人材を育成するため、以下の方針で教育課程を編成、実施します。

1. 専門性の高い科目開講による高度で幅広い知識・技術の教授
2. 先端的な研究過程の展開による科学的な課題解決力の育成
3. ティーチングアシスタント等教育活動に係わる機会の設定による教育能力の形成
4. 異なる分野との学術交流による多職種との連携能力の涵養
5. 学位論文報告や国内外での学会発表、論文作成によるプレゼンテーション能力やコミュニケーション能力の育成

保健医療学研究科(博士課程前期・博士課程後期)の教育

 保健医療学研究科は、看護学専攻、理学療法学・作業療法学専攻を置き、それぞれに博士課程前期(修士)

と博士課程後期(博士)の課

程を設置しています。
 博士課程前期は、広い視野に立って精深な学識を授け、専攻分野における研究能力や高度な専門性を要する職業等に必要な能力を養う

ことを目的に、平成10年4月に設置されました。看護学専攻では、専門分野の研究能力を高める修士論文コースのほか、平成18年から専門看

護師(Cer

ied Nurse Special

st=CNS)コースを設置し、質の高い実践者育成のプログラムも用意しています。

 博士課程後期は、専門分野について、研究者として自立して研究活動を行い、また、高度に専門的な業務に従事するために必要な研究能
力及びその基礎となる豊かな学識を養うことを目的に、理学療法学・作業療法学専攻は平成12年4月に、また、看護学専攻は平成18年4月
に設置されました。
 本研究科では、地域社会の信頼に応え得る、自立・自律した保健医療人を育成するために、多様なニーズに対応できるプログラムの充実、
専門分野の学問及び学術活動の発展を目指し、研究・指導体制を整えています。また、在職のまま就学できる社会人に配慮した入試制度や
時間割を用意し、長期履修制度(博士課程前期のみ)

を実施しています。

 大学院修了後は、その分野のリーダーとして北海道はもとより、国際的に活躍できる専門職となることが期待されています。

大学院 保健医療学研究科

GRADUATE SCHOOL OF HEALTH SCIENCES

研究風景
Research activity

研究風景
Research activity

女性健康看護学
小児健康看護学
地域看護学
成人健康看護学
精神看護学
看護教育学
老年健康看護学
基礎臨床医療科学
小児看護

クリティカルケア看護

精神看護

教育研究分野

看護学専攻

修士論文

専門看護士

博士課程前期

看護基盤開発学
基礎臨床医療科学
 (臨床病態内科学)
 (臨床病態外科学)
臨床応用看護学
 【女性健康看護学分野】
 【小児健康看護学分野】
 【成人健康看護学分野】
 【老年健康看護学分野】
 【精神看護学分野】
地域生活支援看護学

博士課程後期

生体分子情報学
神経・発達障害理学療法学
感覚統合障害学
生体工学・スポーツ整形外科学
中枢神経機能障害学

スポーツ理学療法学

身体機能代償学
活動能力障害学
神経・精神機能学
精神障害リハビリテーション学
高齢者・地域健康科学
末梢神経・筋障害学
形態人類学
作業科学
感覚・運動科学
地域生活科学

教育研究分野

理学療法学

作業療法学専攻

看護学専攻

博士課程前期

神経・発達障害理学療法学
感覚統合障害学
生体工学・スポーツ整形外科学
中枢神経機能障害学

スポーツ理学療法学

身体機能代償学
活動能力障害学
神経・精神機能学
精神障害リハビリテーション学
高齢者・地域健康科学
末梢神経・筋障害学
形態人類学

教育研究分野

博士課程後期

教育研究分野

平成27年度 教育研究分野

21

20

The Graduate School of Health Sciences aims to develop practitioners and researchers with high levels of specialized knowledge, practical skills and 

research skills to contribute to the development of nursing, physical therapy and occupational therapy and the improvement of quality in health, 

medical care and welfare services. To accomplish this, individuals with the following qualities are sought:

1. Individuals who have a deep interest in issues related to health, medical care and welfare services and desire to  develop and solve problems in 

 

 those fields

2. Individuals who have professional knowledge and skills in nursing, physical therapy and occupational therapy and have critical/logical thinking skills 

 and scientific curiosity

3. Individuals who wish to acquire outstanding practical skills in their specialized fields to respond to diversified and complicated human needs

4. Individuals who have a genuine sense of humanity and ethics and wish to contribute to people’s heath from an international perspective

In order to develop human resources with the abilities listed in the diploma policy, the Graduate School of Health Sciences organizes and implements a 

curriculum based on the policy outlined below.

1. To teach advanced, broad knowledge and skills by offering highly professional subjects

2. To develop scientific problem-solving ability through the development of advanced research processes

3. To develop skills as an educator through opportunities to be involved in educational activities (e.g., teaching assistant)

4. To foster an ability to cooperate with people in different professions through opportunities for interdisciplinary exchanges

5. To develop presentation and communication skills through opportunities to give presentations domestically and internationally (e.g., oral defense of a 

 dissertation, academic conferences) and to write papers

The Graduate School of Health Sciences comprises the Nursing Program and the Physical Therapy and Occupational Therapy Program and each 

program has a Master’s Program and Doctoral Program.

The Master’s Program was established in April 1998 to provide students with profound knowledge from a broad perspective and cultivate research 

capabilities for their specialties and the skills necessary for occupations that require high expertise. On the Nursing Course, there are the Master’s 

Thesis Course, which helps students to improve their research capability in their specialized field, and the Certified Nurse Specialist (CNS) Course, 

which was established in 2006, to develop high-quality practitioners.

The purpose of the Doctoral Program is to foster research capabilities necessary for the students to conduct independent research activities in their 

major fields or engage in other highly professional tasks, and to acquire knowledge that forms the basis of such capabilities. The Graduate Program for 

Physical Therapy and Occupational Therapy and the Graduate Program for Nursing were established in April 2000 and April 2006, respectively.

The Graduate School of Health Sciences has research and instruction systems to provide programs which meet diversified needs and to support the 

development of related academic fields and their activities, and that additionally foster independent and self-directed healthcare professionals who can 

fulfill the trust placed in them by local communities. The school also offers working adults an entrance exam system, class schedule and extended 

coursework period (for the Master’s Program only).

After completing the graduate program, students are expected not only to become leaders in their specialized field but also specialists who can play an 

active role in the international community.

The Graduate School of Health Sciences confers a degree to individuals who have acquired the required credits in each specialized course, passed 

the review of their research achievements (e.g., theses), and fulfill the following.

(Master’s Program)

1.

 The ability to identify a study subject in their specialized field and implement the study based on a theoretical background

2. The ability to apply research findings to education, research and practice

3. An outstanding ability as a practitioner in the specialized field

(Doctoral Program)

1. A high level of research capability and deep knowledge in the specialized field

2. The ability to plan, implement and manage research with a creative perspective

3. The ability to present research findings domestically and internationally

理学療法学

作業療法学専攻