医学研究科(修士課程・博士課程)の教育

Education at the Graduate School of Medicine

 医学研究科では、将来、医学研究者となるべき人として、次のような資質を持った人を求めます。

1.知的好奇心、科学的探究心、創造性に富む人
2.高度な知識・技術の修得に励み、

さらに応用・発展に意欲を持つ人

3.高い倫理観を備え、医学の分野で活躍する意思を持つ人
4.国際的な視野を持ち、社会や科学の問題にあたる気概のある人

ディプロマ・ポリシー(学位授与方針)

Diploma Policy

アドミッション・ポリシー(入学者受入方針)

Admissions Policy

 医学研究科では、所定の単位を修得後、論文審査に合格し、次に掲げる事項を修得したと認められる者に、学位を授与します。

1.独創性が高い医学研究を立案、遂行できる技術と知識
2.先端医学研究を指導できるリーダーシップ
3.医学研究者にふさわしい倫理観
4.自らの研究成果を世界に発信できる能力

カリキュラム・ポリシー(教育課程編成・実施方針)

Curriculum Policy

 医学研究科では、ディプロマ・ポリシーを達成するために、以下のカリキュラム・ポリシーを基に教育課程を編成し、実施します。

1.医学研究遂行のための技術と知識の修得
2.個別指導による問題解決能力とリーダーシップの醸成
3.多彩な講義と研究遂行を通しての倫理観の涵養
4.国際的研究への参加および成果の国際的発信

 医学研究科は、研究者として自立して研究活動を行い、又はその他の高度に専門的な業務に従事するために必要な研究能力及びその基

礎となる豊かな学識を養うことを目的に昭和31年に設置されました。設置以来、約2,800名に学位を授与し、修了者は、各分野で活躍していま

す。

 平成13年4月からは、高度先進化した医学・医療に対応するため、従来の5専攻(生理系、病理系、社会医学系、内科系、外科系)、39科

目、入学定員31名の体制から、基礎的、先進的研究を臨床分野に生かす総合的な研究領域で構成された3専攻(地域医療人間総合医学、

分子・器官制御医学、情報伝達制御医学)、11領域(58科目(現62科目))、入学定員50名の体制に再編整備が行われました。

 平成20年度からは、分子・器官制御医学専攻に新たに臨床腫瘍医学領域5科目を設置したほか各専攻に「医科学研究コース」

「臨床医

学研究コース」の2つの研究コースを整備しています。

「医科学研究コース」では将来の研究者や教育者を養成し、医学部出身に限らず、医学

研究を志すさまざまな学問分野の学生に対して広く門戸を開放しています。

「臨床医学研究コース」は初期研修の2年目から医師を迎え入れ地

域で活躍する高度専門臨床医を養成します。

どちらのコースも幅広い基礎知識を涵養しながら研究を行い、科学的・客観的・倫理的考え方を

身に付けます。本学では、先端的な医学研究を学ぶため、外部研究者を招へいしたセミナーを開催するなど、多彩な講義が受講できるほか、遠

隔地に居住する学生のために、e-ラーニングで受講できる講義も数多く用意しています。

 また、平成20年4月に開設した医科学専攻(修士課程)においては、学部の出身を問わず様々な背景を持つ学生を受入れており、幅広い医

学知識と高い見識を有する専門的職業人を養成するほか、深い医学知識を兼ね備え持つ研究者を育成しており、大学院博士課程に進学す

ることも可能です。

大学院 医学研究科

GRADUATE SCHOOL OF MEDICINE

外部研究者による講演
Lecture by an external researcher

研究風景
Research activity

修士課程

平成27年度 教育研究分野

授業科目

医科学専攻

般教育

専門教育

特別研究

臨床疫学
環境保健予防医学
地域保健予防医学
健康行動科学

リハビリテーション学

法医学
医療薬学
医療人間学
放射線防護学
医学領域知的財産学
臨床遺伝学
消化器分子制御医学
呼吸機能制御医学
呼吸器外科学
臓器発生・再生医学
神経再生医療学
発達小児科学
循環腎機能病態学
心血管細胞代謝病態学
感染防御・制御学
侵襲制御医学
分子免疫制御学
生体危機管理学

授業科目

地域医療人間総合医学専攻

地域医療総合医学

人間総合医療学

発生分化

加齢制御医学

生体防御医学

がん薬物療法学

応用腫瘍制御学
放射線腫瘍学・放射線医学物理学
緩和医療学
外科腫瘍学・消化器外科治療学
ゲノム医科学
分子医学
分子細胞生物学
ゲノム・機能分子解析学
腫瘍病理学
皮膚・腫瘍制御医学
腫瘍免疫学
分子血液腫瘍学
放射線診断学
循環機能治療学
整形外科学
腎・尿路・生殖器治療学
口腔機能治療学
形態・体表機能再生学
婦人生殖器・内分泌治療学
先進外科医科学

授業科目

分子

器官制御医学専攻

臨床腫瘍医学

遺伝子医学

分子腫瘍医学

器官機能治療学

脳神経機能学
脳神経機能薬理学
神経・筋機能病態学
精神機能病態学
中枢神経機能治療学
視覚機能制御医学
耳鼻咽喉・頭頚部外科学
細胞機能情報学
分子医化学
応用分子生物学
分子解析学
臨床病態学
免疫制御医学
分子病態生物学
生体情報形態学
生体機能構造学
病態分子情報学
分子細胞科学

授業科目

情報伝達制御医学専攻

神経科学

生体機能制御学

生体構造情報学

博士課程

区分

領域

領域

領域

生体情報学(Ⅰ)

(Ⅱ)

生体機能形態学(Ⅰ)

(Ⅱ)

社会医学

病態学(Ⅰ)

(Ⅱ)

医療倫理学

医療心理学

臨床医学(Ⅰ)(Ⅱ)(Ⅲ)(Ⅳ)

放射線医学

健康行動科学

神経科学

基礎人類遺伝学

臨床遺伝学

遺伝カウンセリング演習

分子細胞生物学

生体情報形態学

ゲノム医科学

分子医学

臓器発生・再生医学

腫瘍免疫学

腫瘍病理学

臨床病態学

消化器分子制御医学

循環腎機能病態学

呼吸機能制御医学

循環機能治療学

視覚機能制御医学

皮膚・腫瘍制御医学

外科腫瘍学・消化器外科治療学

口腔機能治療学

医療人間学

環境保健予防医学

地域保健予防医学

法医学

精神機能病態学

臨床疫学

分子解析学

病態分子情報学

分子医化学

放射線防護学

リハビリテーション学

整形外科学

中枢神経機能治療学

神経・筋機能病態学

健康行動科学

医療薬学

脳神経機能薬理学

生体危機管理学

放射線腫瘍学・放射線医学物理学

腎・尿路・生殖器治療学

脳神経機能学

細胞機能情報学

生体機能構造学

医学領域知的財産学

神経再生医療学

感染防御・制御学

臨床遺伝学

遺伝カウンセリング演習

19

18

The Graduate School of Medicine seeks individuals with the following qualities as a future medical researcher:

1. Individuals who are full of intellectual curiosity, a passion for scientific inquiry and creativity

2. Individuals who devote themselves to acquiring high levels of advanced knowledge and skills and have a desire to apply/develop 

 

 their knowledge and skills

3. Individuals who are motivated to play an active role in medicine and possess a high sense of ethics

4. Individuals who have an international perspective and are willing to work on social and scientific issues

The Graduate School of Medicine was established in 1956 to foster the research capabilities necessary for students to conduct independent research 

activities as researchers or engage in other highly professional tasks, and to acquire knowledge that forms the basis of such capabilities. Since its 

establishment, the degree has been given to approximately 2,800 students who are now playing active roles in their respective fields.

In April 2001, the fields of specialization were broadened in order to keep pace with advances in medical science and practice. The initial setup 

included five specialties (physiology, pathology, social medicine, internal medicine and surgical science) and 39 subjects with an enrollment capacity of 

31 students. This has evolved to three specialties consisting of comprehensive research areas in which basic and advanced research results are used 

in clinical disciplines (community health and comprehensive medicine, molecular and organ regulation, and signal transduction medicine). These three 

specialties are further subdivided into 11 sub-specialties (58 subjects (currently 62 subjects)) with an enrollment capacity of 50 students.

In the 2008 academic year, five new clinical oncology subjects were added to the Program of Molecular and Organ Regulation and the school now 

provides two courses of research: the Medical Science Research Course and the Clinical Medicine Research Course. The Medical Science Research 

Course aims to develop future researchers and educators and its door is widely open to students not only from medical schools but also from different 

academic disciplines, if they wish to pursue a medical research career. The Clinical Medicine Research Course invites doctors from the second year of 

the initial training to develop into advanced clinical specialists who will play an active role in the community. Both courses support students in acquiring 

scientific, objective and ethical ways of thinking through research while cultivating wide-ranging fundamental knowledge. The Graduate School of 

Medicine also provides a wide variety of lectures, including seminars by invited external researchers, for students to learn about leading-edge medical 

studies as well as many e-learning lectures for students living in remote locations.

Moreover, the Medical Science Course (Master’s program), which opened in April 2008, accepts students with different academic backgrounds, 

regardless of their field of undergraduate study, and fosters professionals with broad-ranging medical knowledge and insights and researchers with 

deep medical knowledge. The students may go on to the doctoral program. 

The Graduate School of Medicine confers a degree to individuals who have acquired the required credits, passed the 

thesis/dissertation defense, and fulfill the following:

1. The skills and knowledge to plan and implement highly creative medical research

2. The leadership qualities to lead advanced medical research

3. A sense of ethics required for medical researchers

4. The ability to present research findings to the world

In order to achieve the aforementioned diploma policy, the Graduate School of Medicine organizes and implements a curriculum 

based on the curriculum policy outlined below.

1. Acquisition of skills and knowledge required for implementing medical research

2. Development of problem-solving skills and leadership qualities through the provision of tailored guidance

3. Fostering of a sense of ethics through a variety of lectures and conducting research

4. Participation in international research and the sharing of the findings