ディプロマ・ポリシー(学位授与方針)

Diploma Policy

 保健医療学部は、学部の共通方針のもとに各学科が定める所定の単位を修得し、将来の地域医療を担う看護師・保健師、理学療
法士、作業療法士に求められる専門性と実践力を兼ね備えた、以下の能力を有する学生に学位を授与します。

1. 建学の精神を実現するための基盤となる能力
 ・ 人権・人格・個性を尊重する能力
 ・ 自然や社会の様々な現象を多角的にとらえ、論理的に思考する能力
 ・ 国際的視野に立ち社会的な諸課題を見つめ、主体的に物ごとに参画する能力
 ・ 私たちが暮らす社会の保健・医療・福祉の改善を志向し、行動する能力
2. 保健・医療・福祉の実践を担う専門職としての能力
 ・ 看護師・保健師・理学療法士・作業療法士それぞれの専門領域に求められる体系的な知識と技術
 ・ 対人関係を築き、発展させるためのコミュニケーション能力
 ・ 専門領域における課題を明確化し、科学的な思考に基づいて問題解決する能力
 ・ 保健・医療・福祉にかかわる様々な人々と連携・協働する能力

カリキュラム・ポリシー(教育課程編成・実施方針)

Curriculum Policy

 保健医療学部では、ディプロマ・ポリシーに掲げた能力を有する人材を育成するために、以下のように教育課程を編成し、実施します。

1.教育課程は、

「一般教育科目」

「専門教育科目」で編成する。

 1)一般教育科目は、

「生物学的理解」

「心理・行動・思考」

「社会と文化」

「生活と情報」

「コミュニケーション」で構成し、人類が培って

きた人間・自然・社会に関する文化や知見を広く学ぶとともに、日本語と外国語、手話・点字などを用いたコミュニケーション能力を

高めるための科目を配置する。

 2)専門教育科目は、

「専門基礎科目」

「専門科目」

「統合学習」

「臨地実習/臨床実習」で構成する。

  ・ 「専門基礎科目」では、保健・医療・福祉の対象である人間を統合的に理解し、それぞれの専門領域を支える基礎知識を学習す

る。

  ・ 「専門科目」では、看護学・理学療法学・作業療法学の体系に即した特色ある科目で編成し、それぞれの学問領域の知識と技

術を系統的・段階的に学習する。

  ・ 「統合学習」には、専門領域の研究に取り組むための基礎的な知識を修得し、研究過程を体験する科目、専門職としての基本

的態度やチーム連携を学ぶ3学科及び医学部との合同科目を配置する。本学部の特徴である保健医療総論1~4では、3学

科の学生で混成グループを編成し、医療専門職に共通に求められる基本的な態度と、それぞれの専門性を段階的に修得する。

  ・ 「臨地実習/臨床実習」では、対象者・関係職種の人々との直接的なかかわりを通して、専門職に必要な知識・技術・態度を実

践的に学ぶ。附属病院、その他学外の保健医療福祉施設を学習の場とし、看護師・保健師、理学療法士、作業療法士の専

門性に基づく実習体験を通して、各職種に求められる実践力を涵養する。

2.将来の専門職としてのモチベーションを高めるため、入学後早期より看護学・理学療法学・作業療法学にかかわる科目を開講し、年

次進行に即して段階的に専門性を深めていく漸進的な教育課程編成とする。

3.教育課程を構成する諸科目は、教育内容の特性に応じて「講義」

「演習」

「実験・実習」の形態で展開する。保健・医療・福祉に直接

携わる看護師・保健師、理学療法士、作業療法士を育成する本学部の特徴として、実体験に基づき知識・技術・態度を統合的に

修得する専門的な演習・実習に重点を置く科目を多く配置する。

4.少人数でのグループ学習やフィールド活動等の能動的学習を多く採り入れ、小規模学科の特徴を活かした少人数制教育を重視し、

学生の個別性を踏まえた指導を実施する。授業に際しては、事前の準備と事後の展開を含む質・量の伴う学習過程を必須とし、自

発的・継続的に学ぶ姿勢を養う。

カリキュラム

Curriculum

 教育方針に基づいて、

4年間の一貫教育のカリキュラムが編成されており、第1学年においては、主として人間形成に必要な教養を

培うための一般教育、専門教育の基礎的科目等の教育を行い、第2学年以降は、専門教育の全般にわたる教育を行います。

A four-year curriculum is organized based on the educational policy. During their first year, students study general subjects in 
the liberal arts curriculum and specialized education in order to aid their personal development. From the second year onward, 
students pursue professional courses.

The School of Health Sciences confers a degree to students who have acquired the required credits as set by the respective 
departments based on the common policy of the school, are equipped with the professional and practical skills required for 
nurses, public health nurses, physical therapists and occupational therapists who will play an active role in community 
healthcare, and have the following abilities:
1. Basic abilities to realize the university’s fundamental ethos

 The ability to respect human rights, personality and individuality

 The ability to observe phenomena in nature and society from various angles and think logically

 The ability to consider various social issues from an international perspective and to subjectively participate in activities

 The ability to act to improve health, medical care and welfare services as a member of society

2. Abilities required for professionals providing health, medical care and welfare services

 The systematic knowledge and skills required for the respective professional fields as a nurse, public health nurse, physical 

 therapist and occupational therapist

 The communication skills to build and develop relationships with others

 The ability to identify issues in ones specialized field and solve them with scientific thinking

 The ability to collaborate/cooperate with others involved in health, medical care and welfare services

In order to foster human resources described in the diploma policy, the School of Health Sciences organizes and implements a 

curriculum as outlined below.

1. The curriculum consists of general subjects in the liberal arts curriculum and subjects in specialized education.

 1) Subjects in the liberal arts curriculum comprise “biological understanding,” “psychology, behavior, thinking,” “society and 

culture,” “lifestyles and information,” and “communication” to help students broadly comprehend humans and their culture, 

their natural surroundings and society. Other subjects to build communication skills that involve Japanese and foreign 

languages, sign language and Braille are also offered.

 2) Subjects in specialized education comprise “specialized subjects on the fundamentals,” “specialized subjects,” “integrated 

learning” and “practical clinical training.”

  Specialized subjects on the fundamentals offer a comprehensive understanding of human beings who are the subjects of 

health, medical and welfare services and provide basic knowledge to support an understanding of each specialized field.

  Specialized subjects consist of distinctive subjects within the systems of nursing, physical therapy and occupational 

therapy. Students will acquire knowledge and skills in each academic field gradually and systematically.

  Integrated learning includes subjects to acquire basic knowledge for research in specialized fields and experience the 

research process as well as common subjects which are provided in the three departments of the school and the School of 

Medicine to help students to acquire a basic professional attitude and the ability to cooperate within a team. In Healthcare 1 

– 4, which are representative subjects of the School of Health Sciences, students from the three departments are mixed 

into groups and acquire the basic attitude required for medical professionals and the respective specialized knowledge and 

skills step by step.

  Practical clinical training provides students with the opportunity to practically acquire the knowledge, skills and attitude 

required for professionals through face-to-face interaction with patients and staff. The practical skills required for each 

occupation are developed through practical experiences based on the expertise of nurses, public health nurses, physical 

therapists and occupational therapists at the University Hospital and other healthcare and welfare facilities. 

2. Subjects related to nursing, physical therapy and occupational therapy are offered for first-year students in order to motivate 

them to become specialists. An innovative curriculum is organized to deepen professional knowledge and skills gradually as 

students progress to the next grade.

3. Subjects comprising a curriculum are offered in the forms of lectures, seminars and experiments/practical training. As one of 

the characteristics of a school that educates nurses, public health nurses, physical therapists and occupational therapists who 

are directly engaged in health, medical care and welfare services, the school offers a high percentage of subjects focusing on 

specialized seminars and practical training that allow students to acquire knowledge, skills and attitude based on their real 

experiences.

4. Focusing on small group settings by taking advantage of the characteristics of a small-sized department, proactive 

approaches, including small group learning and field work, are used more frequently to give instruction to students based on 

their individuality. In classes, students are required to engage in a high-quality and high-quantity learning process which 

includes preparation and the application of knowledge/skills as well as to develop an attitude to learn continuously and at their 

own initiative.

15

14