教育理念

Education Philosophy

 保健医療の総合的な教育・研究・実践の発展を目指し、地域住民のニーズに応え、広く社会に貢献しうる看護師・保健師、理学療
法士、作業療法士の育成を目的としています。

Aiming to contribute to the enrichment of general education in the health sciences as well as the development of research and 
practice, and to train nurses, public health nurses, physical therapists and occupational therapists who can meet the needs of 
the community and contribute generally to society.

With a vision to create a society where people live healthy lives, the School of Health Sciences develops nurses, public health 
nurses, physical therapists and occupational therapists who will take the initiative to contribute to the enrichment and 
development of community health, medical care and welfare services in collaboration/cooperation with individuals/organizations 
from different backgrounds. To accomplish this, students with the following qualities are sought:
1. Students who wish to support people’s health and lifestyles as a nurse, public health nurse, physical therapist or occupational 

therapist

2. Students who are interested in local communities and motivated to contribute to health and medical services and welfare in 

Hokkaido

3. Students who can act with sound judgment according to their conscience and the norms of society
4. Students who value companionship and always treat others with consideration
5. Students who can consider society from various perspectives and look at things with intellectual curiosity and a flexible 

mindset

6. Students who wish to grow through interactions with other people and society and make steady efforts to achieve their goals

アドミッション・ポリシー(入学者受入方針)

Admissions Policy

Department of Nursing

 保健医療学部は、人々が健康に暮らせる社会の実現をめざして、様々な立場や役割を担う他者との連携・協働のもとに地域の保
健・医療・福祉の充実と発展のため、主体的に貢献できる看護師・保健師、理学療法士、作業療法士を育成します。
 そのため、次のような資質を有する学生を求めます。

1. 将来は、看護師・保健師、理学療法士、作業療法士として人々の健康と生活を支える役割を担いたいと考えている人
2. 地域社会への興味・関心を持ち、北海道の保健・医療・福祉に貢献する意志のある人
3. 良心と社会規範にしたがい、良識ある行動ができる人
4. 人々との交流を大切にし、常に温かな配慮をもって他者と接することのできる人
5. 広く社会に目を向け、知的探求心をもって柔軟な発想で物ごとをとらえることのできる人
6. 人々や社会とのかかわりを通して自らの成長を願い、粘り強く物ごとに取り組むことのできる人

看護学科

■少人数教育によるきめ細やかな指導

 看護学科の定員は1学年50名、専任教員は30名。

これは全国的に見ても際だった少

人数制です。
 1人の教員が受け持つ学生数が少なく、学生一人ひとりの個性や能力を尊重した、

きめ細やかな指導が行われています。

 看護学科では特に重視される臨地実習においても、状況に即した指導が丁寧に行

われることで実践力の土台が養われます。

Department of Physical Therapy

理学療法学科

■独自のカリキュラムによる高い臨床能力の育成

 理学療法学科では、理学療法の専門領域を「運動器障害」

「中枢神経障害」

「発達

障害」

「内部障害」

「地域理学療法」に分け、講義による知識の習得は領域ごとに行

い、演習及び実習による技術・技能の取得は統合的に行う独自のカリキュラムを展開

し、高い実践能力を育成しています。

 また、共通性の高い専門科目群を総括する科目コーディネーターを配置し、科目間の
知識・技術の連続性を考慮しながら、学習効率の高い教育を実現しています。

Department of Occupational Therapy

作業療法学科

■高い専門性の育成と、実践的な人間教育

 作業療法の対象は、身体障害者、精神障害者、高次脳機能障害者、発達障害児・
者、高齢者と多岐にわたっています。
 そのために医療系職種の中でも、特に幅広い知識が必要であり、医学だけでなく社
会科学的知識、人文科学の理解が基礎に求められる職種と言えます。
 このため作業療法学科では、一般教育科目を充実させるとともに、専門科目におい

ても、実社会の現実を通して医療人としての人間性を磨く内容となっています。

保健医療学部

SCHOOL OF HEALTH SCIENCES

教員組織

Teacher Organization

作業療法学科
Department of Occupational Therapy

看護学第一講座

First Division of Nursing

看護学第二講座

Second Division of Nursing

看護学第三講座

Third Division of Nursing 

看護学科

理学療法学第一講座

First Division of Physical Therapy

理学療法学第二講座

Second Division of Physical Therapy

理学療法学科

作業療法学第一講座

First Division of Occupational Therapy

作業療法学第二講座

Second Division of Occupational Therapy

作業療法学科

Department of Nursing

Department of Physical Therapy

Department of Occupational Therapy

講 座

Courses

理学療法学科
Department of Physical Therapy

看護学科
Department of Nursing

Detailed instructions in a small group setting 

The maximum capacity at the Department of Nursing is 50 students each year, while there are 30 full-time teachers. This kind of small group 
education is unprecedented nationwide.
The number of students per teacher is small, so that the teacher can provide detailed and tailored instructions to individual students based on 
their personality and ability.
Detailed instructions are also given to students on the spot during practical clinical training programs, which are considered especially important 
in the department, supporting students to build a foundation for improving their practical skills.

Unique curriculum to cultivate strong clinical skills 

The specialized fields at the Department of Physical Therapy are divided into locomotor disability, central nervous system disorders, 
developmental disorders, internal disorders and community physical therapy. Classroom lectures to acquire knowledge are provided individually 
for each field, while seminars and practical training to acquire techniques and skills are provided in a comprehensive way. This unique 
curriculum supports the development of strong practical skills in students.
The department also has coordinators to arrange groups of course subjects which have high commonalities with each other. The continuity of 
knowledge and skills learned in different subjects is considered to provide the most effective learning environment.

Fostering of high levels of professional knowledge/skills and practical education for human development 

Occupational therapy is used with a wide range of individuals including the elderly and those with physical disabilities, mental disabilities, higher 
cerebral dysfunction and developmental disorders.
Therefore, this occupation, among those related to medical care, especially requires a broad knowledge not only in medicine but also in social 
science and humanities.
Given that, the Department of Occupational Therapy focuses on subjects in liberal arts and specialized subjects are also organized to help 
students to enrich their human qualities as medical professionals through an understanding of the real world.

13

12